Hymnodia divina, op. 3
Printer: Jiří Ondřej Laboun
Dedicatee: Karl Maximilian Steinbach von Kranichstein
The third printed opus of Joseph Brentner was published in Prague in 1718 (date in the colophon in the end of the Vox part) or 1719 (date on the title page, which has survived in a manuscript copy only). The collection dedicated to a member of local nobility contains twelve sacred arias for soprano (7), alto (1), tenor (3) and bass (1) with instrumental accompaniment calling for varying forces. The title of the collection was often wrongly associated with Brentner’s first collection of arias Brk Coll. 1.
- Cor aude ad arma, op. 3/1 Brk 46
- Sine te, o Jesu, op. 3/2 Brk 72
- Domine non sum dignus, op. 3/3 Brk 51
- Ecce panis angelorum, op. 3/4 Brk 52
- Veni Jesu, sponse chare, op. 3/5 Brk 78
- Desidero te, op. 3/6 Brk 50
- In te confido, op. 3/7 Brk 57
- Gloria et honore, op. 3/8 Brk 54
- Maria gustum sentio, op. 3/9 Brk 60
- O beata, per quam data, op. 3/10 Brk 62
- Oderit me totus mundus, op. 3/11 Brk 66
- Parce mihi Domine, op. 3/12 Brk 67
Composition: Not after 1718
Sources
-
CZ-CBk 16929 × 19,5 cmCZ-CBk (Jihočeská vědecká knihovna v Českých Budějovicích, Oddělení rukopisů a starých tisků, Zlatá Koruna) 169
A copy owned by Minorite Monastery in Český Krumlov . -
Lost copy of op. 3 from KvasiceThe copy is listed in the Kvasice music inventory on page [6r] (Cantata seu Ariae diversae coll:): "[Nro.] 2. Hymnodia divina XII à Voce Sola, 2 Vio. Viola et org. [Authore] Brentner". It is not entirely clear, if it was the print itself or the transcript of the print.
-
Lost copy of op. 3 from GößThe collection is listed in the music inventory from 1750 (Specifikation über alle Stuft Gösserische Musicalien sowohl, alß alle in Chor alda befundene musicalische Instrumenta. Anno 1750): "Josephi Prendner 12 Offertoria de Anno 1719 in folio".
Bibliography
Trolda, Emilián: 'Prager Kirchenmusik im Zeitalter des Barock'. Hundert Türme. Ein Buch vom alten Prag , Die Bücherstube: Prag 1929, pp. 63–80, here p. 71–72.
Trolda, Emilián: 'Josef Antonín Plánický'. Cyril, 59, 1933, pp. 100–113, here p. 111–113 . Digital copy
Trolda, Emilián: 'Hudební památky v Českém Krumlově'. Cyril, 7–8 (září–říjen), 9–10 (listopad–prosinec)/61, 1935, pp. 86–90, 109–111, here p. 89. Digital copy, part 1
Federhofer, Hellmut: 'Alte Musikalien-Inventare der Klöster St. Paul (Kärnten) und Göß (Steiermark)'. Kirchenmusikalisches Jahrbuch, 35, 1951, pp. 97–112.
Straková, Theodora: 'Kvasický inventář z r. 1757'. Časopis Moravského muzea, 38, 1953, pp. 105–194.
Buchner, Alexander: Hudební sbírka Emiliána Troldy (Sborník Národního musea v Praze. Sv. 8. Ř. A, Historie, č. 1), Národní muzeum: Praha 1954.
Idaszak, Danuta: Z problematyki czeskiej emigracji muzycznej w Polsce w XVIII wieku (Z dziejów muzyki polskiej 6), Bydgoszc 1963.
Idaszak, Danuta: Źródła muzyczne Gniezna. Katalog tematyczny. Slownik muzyków (Studia et dissertationes Instituti Musicologiae Universitatis Varsoviensis. Seria A, Tom 3), Musica Iagellonica: Kraków 2001.
Smolarek, Dariusz: Katalog tematyczny muzykaliów z klasztoru pijarów w Podolińcu , Wydawnictwo KUL: Lublin 2009.
Kapsa, Václav: 'Bassani – Brentner – Villicus: hudební repertoár dvou rukopisných sborníků z piaristického kláštera v Podolínci'. Musicologica slovaca, 2/3(29), 2012, pp. 195–215.
Kapsa, Václav: 'Inwieweit die Wörter von Wichtigkeit waren? Zum Wort-Ton-Verhältnis in Arien von Joseph Brentner und anderen mitteleuropäischen Komponisten des ersten Drittels des 18. Jahrhunderts'. Musikalische und literarische Kontexte des Barocks in Mitteleuropa / in der Slowakei, Konferenzbericht (Bratislava, 22.–24. 10. 2014), Bratislava 2015, pp. 145–162.
Horyna, Martin: 'Sbírka barokních hudebních tisků z českokrumlovského kláštera'. Klášter minoritů a klarisek v Českém Krumlově. Umění, zbožnost, architektura , Veduta: České Budějovice 2015, pp. 241–249.
Last changed: 2021-01-26
Download source MEI xml file